יום שישי, 14 באוגוסט 2020
לא היתה ולא עתידה להיות Blessings and Curses
לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים,פרשת עיר הנידחת שנקרא מחר מעוררת אי נוחות קיצונית. וכך לשון הכתוב (דברים יג, יג-טז) : כִּֽי־תִשְׁמַ֞ע בְּאַחַ֣ת עָרֶ֗יךָ אֲשֶׁר֩ ה' אֱלֹהֶ֜יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֛ לָשֶׁ֥בֶת שָׁ֖ם לֵאמֹֽר׃ יָצְא֞וּ אֲנָשִׁ֤ים בְּנֵֽי־בְלִיַּ֙עַל֙ מִקִּרְבֶּ֔ךָ וַיַּדִּ֛יחוּ אֶת־יֹשְׁבֵ֥י עִירָ֖ם לֵאמֹ֑ר נֵלְכָ֗ה וְנַעַבְדָ֛ה אֱלֹהִ֥ים אֲחֵרִ֖ים אֲשֶׁ֥ר לֹא־יְדַעְתֶּֽם׃ וְדָרַשְׁתָּ֧ וְחָקַרְתָּ֧ וְשָׁאַלְתָּ֖ הֵיטֵ֑ב וְהִנֵּ֤ה אֱמֶת֙ נָכ֣וֹן הַדָּבָ֔ר נֶעֶשְׂתָ֛ה הַתּוֹעֵבָ֥ה הַזֹּ֖את בְּקִרְבֶּֽךָ׃הַכֵּ֣ה תַכֶּ֗ה אֶת־יֹֽשְׁבֵ֛י הָעִ֥יר ההוא [הַהִ֖יא] לְפִי־חָ֑רֶב הַחֲרֵ֨ם אֹתָ֧הּ וְאֶת־כָּל־אֲשֶׁר־בָּ֛הּ וְאֶת־בְּהֶמְתָּ֖הּ לְפִי־חָֽרֶב. לפי הבנה מילולית של הכתוב, יש כאן ציווי על ענישה קולקטיבית! ברור לנו שחכמי המשנה והתלמוד ניטרלו את היישום המעשי של ציווי זה, ובמסכת סנהדרין (עא, ע"א) נאמר: "עיר הנידחת לא היתה ולא עתידה להיות, ולמה נכתבה? דרוש וקבל שכר".כלומר:המקרא אומר "דרשני". המקרא כפשוטו אינו מכיל "הוראות הפעלה". יחד עם זאת, דומני שבמקרא עצמו ניתן, בקריאה אינטרטקסטואלית, לגלות רמז חשוב לכך שעלינו כבני אדם מוטלת האחריות לא לקבל לעולם ציווי כזה "כפשוטו". דומני שפרשה זו "מתכתבת" עם הפרשה בה מודיע ה' לאברהם על הריסת סדוםף, וכך נאמר שם:וַֽה' אָמָ֑ר: הַֽמְכַסֶּ֤ה אֲנִי֙ מֵֽאַבְרָהָ֔ם אֲשֶׁ֖ר אֲנִ֥י עֹשֶֽׂה. (בראשית יח) ואברהם מתווכח: האף תספה צדיק עם רשע?! אלהי כל הארץ לא יעשה משפט?! דומני שהתורה מלמדת אותנו שהאל מזמין דיאלוג, ויכוח ולא ציות עיוור. ובסופו של דבר, האדם אחראי באופן בלעדי למעשיו וגם למניעת כל דבר שבכוחו למנוע, או אפילו להשמעת קול מוסרי ברור, כפי שעשו נביאי ישראל, גם כאשר כנראה לא היה להם שום סיכוי להשפיע.
שבת של שלום,חמלה ותקווה.פנחס, ציפי ובני משפחתםhttp://pinchaspeace.blogspot.com
הוי כל צמא לכו למים - מתוך ההפטרה (ישעיה נד) - ביצוע: יידל ורדיגרhttps://www.youtube.com/watch?v=7DVdF0iqOwk
לכבוד המשוררת דליה רביקוביץ, שהלכה לעולמה לפני 15 שנהתקופות השנה - מילים: דליה רביקוביץ, לחן: יאיר רוזנבלום, ביצוע: חוה אלברשטיין https://www.youtube.com/watch?v=_wG-lvTUIAc
Dear Family and Friends,Tomorrow we'll read about Blessings(Berachot) and Curses (Kellalot). It's interesting to notice that "theBlessing" seems to be connected geographically to one mountain and"the Curse" to another one. Maybe blessings and curses depend on ourperspective and depend very much on "where we stand" and how we lookat things. In another month, just before Rosh HaShana we'll wish that thecurses of the past year will leave us and we'll pray for a New Blessed Year.Probably,sometimes a New Year enables us as well to experience events differently. Shabbat Shalom to allPinchas, Tzippie and Family http://pinchaspeace.blogspot.com
הוי כל צמא לכו למים - מתוך ההפטרה (ישעיה נד) - ביצוע: יידל ורדיגרhttps://www.youtube.com/watch?v=7DVdF0iqOwk
לכבוד המשוררת דליה רביקוביץ, שהלכה לעולמה לפני 15 שנהתקופות השנה - מילים: דליה רביקוביץ, לחן: יאיר רוזנבלום, ביצוע: חוה אלברשטיין https://www.youtube.com/watch?v=_wG-lvTUIAc
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה