יום שישי, 23 במרץ 2012

לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים

מחר, צפויים לנו חידושים: חודש האביב מתחדש עלינו לטובה. לכבודו, גם נקרא, בנוסף לקריאה הרגילה לראש חודש, את "פרשת החודש" בה אנו מצווים, עם שחרורנו מעבדות להפסיק להיות עבדי הזמן, אלא להיות בני חורין; במסגרת השחרור, אנו גם מצווים להקריב את "אלוהי מצרים", שהוא "קרבן הפסח". וכמובן, נקרא על הקריאה והדיבור הטרנצנדנטי בספר חדש, ספר "ויקרא", בו יש תיאור מפורט של "עבודת הקרבנות". האם אולי, מכיוון שהדיבור, "העבודה שבלב", הוא תחליף לעבודת הקרבנות, עלינו להתחדש ולשמוע את הקריאה המופנית אלינו ולדעת להתבונן בה?

שבת שלום וחודש טוב



Dear Family and Friends,

Tomorrow, we'll experience various aspects of renewal: we'll welcome the Month of Nissan, month of spring and hope. In its honour, we'll read, in addition to the regular section we read on Rosh Hodesh, the section called "Parashat HaHodesh", that can be considered as the second "beginning" of the Torah. This section teaches us about freedom, liberation from Time and from Egyptian idols. We also start reading the book of Vayikra, where Moshe hears the Transcendental Voice calling him and in which we'll find a detailed description of Sacrifices. Maybe, since the Language, the Worship of the Heart replaces the Sacrifices, we should see it as an opportunity of renewal enabling us to listen to ethical challenges?

Shabbat Shalom and Hodesh Tov to all,

יום שישי, 2 במרץ 2012

נוכחות נעדרת ומופנמת וזיכרון

לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים,

מחר, נקרא את פרשת תצווה, בה יש תיאור מפורט של בגדי הכהונה. הדבר המפתיע הוא שבפרשה זו, שמו של משה רבנו, הגיבור של כל 4 חומשי התורה, אינו מופיע. כמו-כן, בסוף ספר דברים, מספרת לנו התורה שגם מקום קבורתו של משה רבנו אינו ידוע. במקביל, אנחנו קוראים מחר את פרשת "זכור את אשר עשה לך עמלק". האם מלמדת אותנו התורה מה עלינו לזכור ולשם מה? האם, אולי, התורה רוצה לחנך אותנו לא להיות תלויים במנהיג כריזמטי? ומאידך לזכור שיש רוע בעולם ושעלינו לא להתפתות ל"עמלקיות", דהיינו לניצול חלשים מאיתנו?

שבת שלום ופורים שמח




Dear Family and Friends,

In the Torah section we'll read tomorrow, Moshe's name doesn't appear; in the Book of Esther, which we'll read on Purim, G-d's name doesn't appear.

Maybe this teaches us that what happens "behind the scenes" is much more meaningful than what we see; our visual perception may lead to superficial conclusions. Reality has more than one layer. This may explain the unpredictable or the mysterious.

Shabbat Shalom- Purim Sameach to all,



יום שישי, 24 בפברואר 2012

המשכן שבלב ומסביבנו

לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים,

מחר, בפרשה הראשונה העוסקת במשכן, נקרא "ועשו לי מקדש, ושכנתי בתוכם".

האם יתן "לצמצם" את האלהי לממדים אנושיים? אולי יש כאן אתגר המלמד אותנו שה"שכינה" איננה בבניין, או "בשמים", אלא בתוכנו וביחסינו עם האחר, כאן, על פני האדמה?

שבת שלום וחודש טוב לכולכם

Dear Family and Friends,

Tomorrow, we'll read about the Tabernacle, the temporary Sanctuary of the Desert.

This raises the question about the possibility of confining Divine Providence into human dimensions, or maybe it challenges us to perceive and establish spirituality within ourselves and in our relationship with others, not in Heaven.

Shabbat Shalom and Hodesh Tov to all


יום חמישי, 16 בפברואר 2012

לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים

התורה מסמיכה את האיסור להונאת הזר "כי גרים היינו בארץ מצרים" ל איסור עבודה זרה,; אולי מלמדת אותנו סמיכות הפסוקים להפעיל שיקול דעת מוסרי כאשר אנחנו מתמודדים עם זיכרון ההיסטוריה. נרקיסיסם אתנוצנטרי המוביל לדיכוי הזר הוא אולי סוג מוכר וידוע של עבודה זרה ומשקף חולשה אנושית מובנת, אך מגונה.

שבת שלום לכולכם




Dear Family and Friends,

The proximity between the interdiction of worshipping idols and the obligation of defending the rights of the stranger, since "we were strangers in Egypt", probably teaches us to adopt a moral attitude when we deal with our historical memories; ethnocentric narcissism, leading to oppression of the stranger is probably a very well known and popular form of idolatry and reflects a deplorable but understandable human weakness.

Shabbat Shalom to all,


יום שישי, 3 בפברואר 2012

שירה שהיא "מעבר"

לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים

מחר, בפרשת בשלח, נקרא את "שירת הים". המדרש מספר לנו שהמלאכים ביקשו "לומר שירה", אך הקב"ה השתיק אותם ואמר: מעשה ידיי טובעים בים ואתם אומרים שירה?! ואולי מדרש התנאים (ספרי דברים לב, מג) בו נאמר: "גדולה שירה שיש בה עכשיו, ויש בה לשעבר, ויש בה לעתיד לבוא, ויש בה לעולם הבא" מלמד אותנו שה"שירה" המבטאת את תחושת השמחה והכרת הטוב על ההצלה והניצחון צריכה להיות "נקייה" ומעבר ל"זמן", בלי שמחה לאידם של אלה ששילמו את מחיר נצחוננו והצלתנו. המשוררת הגדולה ויסלבה שימבורסקה שהלכה לעולמה שלשום היטיבה לכתוב שירה אנושית על-זמנית. יהי זכרה ברוך .

שבת שלום לכולכם ושנה טובה לאילנות ולכולנו



Dear Family and Friends,

Tomorrow, we'll read about the Crossing of the Red Sea. The Midrash tells us that the Angels wanted to 'Sing" and Praise G-d, who reacted by saying:" My handiwork is drowning and you want to sing?!" Another Midrash describes Song, Poetry and Praise as being untemporal. Maybe this teaches us that "Praise", "Song" and "Poetry" should be "pure" and beyond "time, expressing Joy at being rescued does without gloating over the enemy's defeat" . The great poet, Wislawa Shimborska, left this world on Wednesday; her poetry, even when dealing with everyday issues, reached eternity. May her memory be blessed.

Shabbat Shalom to all and Shana Tova to the Trees.



יום רביעי, 25 בינואר 2012

חושך ועיוורון

לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים

במכת ה"חושך" שקדמה למכת בכורות, מספרת לנו התורה: ויהי חושך אפלה - , לֹא רָאוּ אִישׁ אֶת אָחִיו וְלֹא קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו שְׁלשֶׁת יָמִים וּלְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר בְּמוֹשְׁבֹתָם. (שמות י, כ"ג).

מכיוון של"חושך" זה היה אופי מיוחד והוא פגע רק במצרים, שהיו המדכאים, אולי ניתן להבין אותו כעיוורון רגשי ומוסרי, המובן כאשר אדם מדכא אדם אחר או כאשר עם מדכא עם אחר; כבר לא ראוים את האחר והעולם מסביב נהיה חשוך

שבת שלום וחודש טוב ומואר לכולכם



Dear Family and Friends,

Before the last plague inflicted to the Egyptians, we'll read that "there was a thick darkness" and "they saw not one another".

Since this "darkness" was a very special phenomenon, afflicting only the Egyptians, who were the oppressors, maybe it can be understood as emotional and moral blindness, which is an understandable phenomenon when one person oppresses another person or a nation oppresses another nation; you don't see the other anymore and the world around you becomes dark.

Shabbat Shalom and Hodesh Tov to all,



יום שישי, 20 בינואר 2012

כבד פה וכבד שלום

לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים,

משה רבנו מכנה עצמו "כבד פה וכבד לשון"; מהי משמעותן של אותן מילים? האם, כפי שנהוג לחשוב, הוא גימגם? האם השפה המצרית לא היתה שגורה בפיו? האם היה חסר ביטחון?

מכל מקום, אולי מלמד אותנו הדבר שאיכותו של מנהיג אינה תלויה ברטוריקה שלו ואולי חוסר שלמות עשויה לעודד צניעות ואינטרוספקציה.

שבת שלום לכולכם




Dear Family and Friends,

There are different interpretations about the Moshe's speech problem; did he stutter? was it a problem of fluency in the Egyptian language? Did he feel insecure?

In any case, this may teach us that the quality of a leader doesn't depend on his eloquence, and there are good chances that some imperfection may improve modesty and introspection.

Shabbat Shalom to all