לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים,
סיפורו של החג המתחיל מחר בערך בשעה זו הוא "סליחה". האם
סליחה זו היא מטרה או שמא היא אמצעי להתקרבות, לחיבור, לאהבה?
לא קל לסלוח, וגם לא קל לבקש סליחה. יתכן שכדי שאוכל לסלוח , כאשר
נפגעתי, עליי לתת אמון ביכולתי להתגבר על
הפגיעה וגם לתת אמון ביכולתו של האדם עליו אני כועס להשתנות אם אסלח לו.
כדי שאוכל לבקש סליחה, עליי לצאת מעמדה אגוצנרטית של אשמה התוקעת אותי,
לקחת אחריות על מעשיי או דבריי, להתייחס לאדם בו פגעתי, גם כאשר צדקתי או לא
התכוונתי לפגוע, ולדעת שיש כאן הבעת אמון ואמונה מתוך ענווה, ולא מתוך כניעה
והתרפסות.
שנדע לסלוח, לבקש סליחה, להתקרב ולאהוב.
"שחקי כי באדם אאמין, כי עודני מאמין בך"
שתהיה לכולנו שנה טובה וחג משמעותי ושמח של סליחה, אמון, ואמונה
פנחס, ציפי ובני משפחתם
בקישור הבא:ביצוע נפלא של "אגדלך אלהי" – פיוט של רבי אברהם
אבן עזרא, ע"י יונתן ניצן
Dear
Family and Friends,
Tomorrow
, at this hour (At least her in Israel) we'll be lighting the Candles of Yom
Kippur, the most Holy Day in the Jewish Calendar.
Yom
Kippur is about Forgiveness. Is Forgiveness the goal, or is it a mean to
achieve closeness, friendship, love?
Forgiving
is not easy; asking for forgiveness is even more difficult sometimes.
In
order to forgive, I have to trust my ability to overcome the offense and maybe
also trust the offender's ability to overcome his anger by my forgiving. It's a
mutual transformative process.
In
order to ask forgiveness, I have to overcome my egocentric paralyzing guilt feelings, assume responsibility over my
deeds and words, relate to the person offended by me, even if I was right and
had no intention to offend and understand it as an expression of trust and
faith due to modesty, not a humiliation.
Let
us be able to forgive, ask for forgiveness, to get close, to love.
Let
us enjoy a meaningful year and a Happy Celebration
of Forgiveness, Trust and faith.
This
is a very rendition of a Piyut written by R. Avraham Ibn Ezra, by Jonathan
Nitzan:
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה