לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים,
תגובתו הקנאית האלימה של פינחס למעשה הפרובוקטיבי של זמרי בן סלוא מעוררת אצלי תחושות קשות. אמנם, המקרא מתאר מצבים שונים של עצירת מגיפה ע"י מעשים קיצוניים יוצאי דופן. מעניין שחז"ל מצאו דרך להסתייג ממעשה פינחס, כדי שלא יהפוך לנורמה. נאמר שאם היה בא להתייעץ, היו אוסרים עליו לעשות את זה. נאמר גם שאם זמרי היה מתגונן והיה הורג את פינחס, הוא היה פטור,כי לפינחס היה דין רודף. הנצי"ב מוולוז'ין (בפירושו העמק דבר) מתייחס למחיר שיש להריגת אדם, וכך לשונו: "בשכר שהניח כעסו וחמתו של הקב"ה, בירכו במידת השלום, שלא יקפיד ולא ירגיז, כי טבע המעשה שעשה פינחס להרוג נפש בידו, היה נותן להשאיר בלב הרגש עז גם אחר כך." הריגת אדם פוצעת את הנפש. לכאורה מהמקרא כפשוטו עולה רעיון מטריד: כדי להשקיט את זעמו של האל ולעצור את המגיפה, צריך לפעמים להרוג את החוטאים. ואולי בא הדבר ללמדנו שכבר מאז מהפיכת חז"ל עלינו להבין שאיננו יכולים לחיות ע"פ המקרא כפשוטו ושהתורה שבעל פה דורשת מאיתנו להבחין בין העקרונות הנצחיים למצבים חברתיים משתנים.
שבת של שלום, בריאות ותקווה לעצירת המגיפה במהרה בימינו
פנחס, ציפי ובני משפחתם
http://pinchaspeace.blogspot.com
--זכרתי לך חסד נעורייך (מתוך ההפטרה)
ביצוע: מרדכי בן דוד
לחן: לבנדובסקי - ביצוע החזן שי אברמסון והתזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור
לחן וביצוע: אמיר דדון
ENGLISH DIFFERENT FROM HEBREW
Dear Family and Friends,
Tomorrow we'll read an interesting story about the
5 daughters of Tzelofchad, who were audacious enough to claim the right of
inheritance. G-d was on their side, although there was no precedent of women
inheriting land. Even more interesting is the fact that Tzelofchad died
"because of his sins". Maybe this teaches us that innocent children
(male or female) shouldn't be punished because of their father's misdeeds.
Shabbat Shalom to all
Pinchas, Tzippie and
Family
(זכרתי לך חסד נעורייך (מתוך ההפטרה
ביצוע: מרדכי בן דוד
לחן: לבנדובסקי - ביצוע החזן שי אברמסון והתזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור
לחן וביצוע: אמיר דדון
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה