לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים,
אֵיכָה (בתחילת הפרשה, בהפטרה ובמגילה שנקרא בליל ט' באב) לעומת אַיֶכָּה (פניית ה' אל האדם אחרי האכילה מעץ הדעת) . פעמים רבות התייחסנו לעמדה ה"קורבנית" (אני אובייקט הסובל מכל מה שקורה לי) לעומת העמדה הבוגרת והאחראית המזמינה אותי להתבונן או במה שיכולתי לעשות כדי למנוע את המקום אליו הגעתי, או כדי לחשוב מה אני יכול לעשות כדי להתמודד עם דבר ש"נפל"עלי ולא בחרתי בו. באחת המחלוקות המפורסמות בין בית שמאי לבית הלל מובאות שתי עמדות לגבי בריאת האדם;
האם נוח לו לאדם שנברא משלא נברא, או נוח לו שלא נברא משנברא. המסקנה בתלמוד היא: "נוח לו שלא נברא משנברא, ועכשיו שנברא יפשפש במעשיו ויש אומרים : ימשמש במעשיו." לפשפש, משמעו להתייחס לעבר,למשמש: לחשוב, לאור מצב שלא בחרנו בו, על ההתמודדות הנכונה ועל הצמיחה וההתפתחות המתאפשרת במצב מיוחד זה. הדברים נכונים בעיניי תמיד ובמיוחד בעת הזאת.
שבת של שלום, בתקווה לריפוי גופני, נפשי, רוחני וחברתי
פנחס, ציפי ובני משפחתם
http://pinchaspeace.blogspot.com
אלי ציון ועריה (קינה לט' באב) - ביצוע: רונה קינן
ואהבת לרעך כמוך - להקת אורות
Dear
Family and Friends,
Our
Sages elaborated on a key word, appearing in the Torah section we'll read
tomorrow, as well as in tomorrow's Haftarah, as well as in the canonic text
we'll read on Tish'a beAv (Megillat Eichah).
The
word is "Eichah?". I guess it's a kind of question individuals or
societies may ask themselves when they are in distress, meaning: "How did
that happen (to me, to us)?"
It's
interesting that another Midrash relates the same expression to God, when
starting his conversation with Adam, after he sinned. There, although the
letters (consonants) are identical, the vocalization is different ;
"Ayekah –אַיֶכָּה", hence the meaning: "Where are
you?"
Maybe
"where are we?" is a more reflective, introspective question that
could help us understand "how did that happen" and also: what can we do know. It could be an opportunity of growth
Shabbat
Shalom to and good health to all
Pinchas
& Tzippie Leiser and family
אלי ציון ועריה (קינה לט' באב) - ביצוע: רונה קינן
ואהבת לרעך כמוך - להקת אורות
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה