יום שישי, 27 בספטמבר 2019

לא בשמים, אך עם המבט לעבר השמים - Blessing as Movement and Flexibility

לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים, 
בפרשת נצבים,  אותה קוראים תמיד בשבת הסמוכה לראש השנה, מופיעות מילים מכוננות (פרק ל, פסוקים יא-יב): "כי המצוה הזאת אשר אנוכי מצווך היום, לא נפלאת היא ממך ולא רחֹקה היא. לא בשמים היא, לאמור: מי יעלה לנו השמימה ויקחה לנו וישמִעֵנו אותה ונעשינה. "
ידועה תגובתו של רבי יהושע (במחלוקת על תנורו של עכנאי) לרבי אליעזר שניסה להוכיח בעזרת "עדויות שמימיות" שהוא צודק; "לא בשמים היא" - אנחנו בני אדם צריכים להכריע ע"פ שיקול דעתנו, והרוב קובע. לעומת זאת, בוחר רש"י לפרש מילים אלו על פי התלמוד (עירובין נ"ה)ף "שאילו היתה בשמים, היית צריך לעלות אחריה וללמדה". 
ואולי, מתח זה בין שתי הקריאות, הוא גם ביטוי למהותו של ראש השנה: ההתבוננות וחשבון הנפש המצופים מאתנו בימים אלו היא כאן ועכשיו, על פני האדמה, בכלים תבוניים ורגשיים ובלשון בני אדם (לא בשמים), אך אולי נדרשת קצת השראה שמימית ושאר רוח שירית העשויה להעשיר את אנושיותינו.
שבת של שלום ותקווה ושנה בה נשאף לשמימיות ארצית
פנחס, ציפי ובני משפחתם
http://pinchaspeace.blogspot.com
אוחילה לאל  - (פיוט מתוך תפילת מוסף לראש השנה - לחן : הרב הלל פלאי - ביצוע: אודליה ברלין) 

ולילדים: "בראש השנה" - נעמי שמר
--
Dear Family and Friends,
A very well-known blessing for Rosh HaShana includes  a wish that "the past year with its curses should come to an end and a new year and its blessings should start".
Does that necessary mean that last year was a cursed year?
Maybe this phrase invites us to reflect on our attitude towards life and people and induces us to look at the world with eyes of blessing, "beracha" in Hebrew is  related to "Berech" (knee) , that enables movement and flexibility.
Shabbat Shalom & Shana Mevorechet to all
Pinchas, Tzippie and Family

אוחילה לאל  - (פיוט מתוך תפילת מוסף לראש השנה - לחן : הרב הלל פלאי - ביצוע: אודליה ברלין) 

ולילדים: "בראש השנה" - נעמי שמר


--   

אין תגובות: