יום חמישי, 23 בינואר 2020

שחרור וטרנספורמציה- בין תיאולוגי לאנושי Power and its dangerous side effects

לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים,
הפרשה שנקרא בשבת מתחילה בהתגלות האל למשה בה הוא מציג לפניו "זהות" אחרת; להבדל בין  השם"שדי"  לשם ההוייה (המכונה השם המפורש) ניתנו משמעויות רבות, אך אם נאמץ את  הפרשנות שניתנה בין היתר על ידי הפרשן האיטלקי רג'יו (מאה ה-19) המחברת בין שדי ל"שַד" - בלשונו: נגזר מן שד, כלומר כוח משפיע כשד ליונק, ומשפע השם הזה יינקו כל בני העולם...-  לעומת שם ההוויה הדורש ומצפה מהאדם.
יום הזיכרון לשואה נקבע לפני כמה שנים בתאריך 27 לינואר, שהוא היום בו שוחרר אושוויץ. גם אבי שרד את מחנה הכפייה וחזר "משם" ונולדתי כעבור שנה וחצי אחרי שהוא ואמי נפגשו מחדש.
אלי ויזל כתב : ראיתי את אלהים תלוי באושוויץ - איני יודע בדיוק מה היתה כוונתו המדויקת במשפט זה. יתכן שדבריו מתכתבים עם דברי רש"י בפסוק האוסר להלין את הנידון למוות (דברים כא, כג) : כי קללת אלהים תלוי - זלזולו של מלך הוא שאדם שעשוי בדמות דיוקנו וישראל הם בניו- משל לשני אחים תאומים שהיו דומין זה לזה; אחד נעשה שר ואחד נתפס ללסטיים ונתלה, כל הרואה אותו אומר "השר תלוי". הפגיעה וההשפלה באדם שנברא בצלם אלהים  הן פגיעה והשפלה של האל עצמו.
לעומת ויזל, כתב עמנואל לוינס : אלהים מסוים מת באושוויץ. האלהים ממנו אנחנו מצפים לקבל, לעומת האלהים המצפה ממנו "להתבגר" ולהיות ראויים לצלם האלהים שבנו. ואולי זה המעבר הנדרש  מ"אל שדי" המעניק והמיניק ל"הוויה" התובעת  מאיתנו אנושיות?
שבת של שלום, של שחרור והתבגרות לכולנו
פנחס, ציפי ובני משפחתם
http://pinchaspeace.blogspot.com
פדה בשלום נפשי - ניגון חב"די  בביצוע אביתר בנאי ואברהם פריד - במקור חובר לכבוד שחרורו של ר' שניאור זלמן מליאדי מהכלא הרוסי, אך בוודאי מתאים לשחרור מאושוויץ

 English version  different  from Hebrew
Dear Family and Friends,

Franz Rosenzweig suggested to look at the weekly Torah section, as a letter that reaches us "here and now".
If so, it certainly teaches us that what happened to the Egyptians as a consequence of  taking advantage of their power could happen to any person, group and people who oppress the weak, the minority.
The apprenticeship in Egypt should teach us to respect every human being.
Misuse of power reflects moral weakness;
No matter if we are talking about kings, presidents or rabbis.
Shabbat Shalom to all
Pinchas, Tzippie and Family
http://pinchaspeace.blogspot.com
פדה בשלום נפשי - ניגון חב"די  בביצוע אביתר בנאי ואברהם פריד - במקור חובר לכבוד שחרורו של ר' שניאור זלמן מליאדי מהכלא הרוסי, אך בוודאי מתאים לשחרור מאושוויץ

אין תגובות: