יום שישי, 19 ביוני 2020

קטורת- לא מה שחשבתם Disagreements

לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים,
"והמגפה נֶעֱצָרָה"...לא דיווחו על כך בחדשות וברשתות החברתיות ולוואי שבקרוב יהפכו מילים אלו לאקטואליה.
בינתיים, נקרא על כך מחר בפרשת קֹרח: אחרי מרד קורח ועדתו, התקהלה "כל עדת בני ישראל" על משה ואהרון והאשימה אותם: "אתם המִתם את עם ה'". ה' רוצה להעניש את כל המתקוממים נגד משה ואהרון, אך משה ואהרון "נפלו על פניהם" ומשה אומר לאהרון: "קח את המחתה, ותן עליה אש מעל המזבח ושים קטֹרת והולך מהרה אל העדה וכפר עליהם, כי יצא הקצף מלפני ה', החל הנגף", ואכן,כך עשה אהרון..."ויתן את הקטרת ויכפר על העם" ובהמשך: "ויעמֹד בין המתים ובין החיים, ותעצר המגפה"
בקריאה פשוטה, ניתן לקרוא פסוקים אלו כטקס מאגי, כאילו הקטורת היא זו שעצרה את המגֵפה. אך דומני שאפשר לקרוא את הדברים קצת אחרת. הרי בתחילת הפרשה מציע משה לקורח לקיים את אותו טקס כמבחן. הקטורת לא בדיוק עזרה להם. הקטרת הקטורת שמורה לכוהנים המשרתים בקודש, ובמדרש אגדה בתלמוד (מסכת שבת דף פח, ע"א) היא מוצגת כמתנה שניתנה למשה רבינו על ידי מלאך המוות. הקטורת, כמו כל סממן של  כוח וקדושה, יכולה להמית וגם להחיות, ואולי הנכונות של משה ואהרון להכיל את ההאשמה הכבידה של בני ישראל נגדם, היא המנהיגות הנחוצה היכולה לעצור מגיפה.
מנהיגות קשובה אינה מפחדת מביקורת ומחלוקת.
שבת של שלום, הכלה והקשבה
פנחס, ציפי ומשפחתם
http://pinchaspeace.blogspot.com
ולכבודו של אברהם חלפי, שנפטר השבוע לפני 30 שנה, למרות שעדיין לא סתיו


Dear Family and Friends,
It seems that sometimes people disagree strongly, but nevertheless these disagreements have no influence on their personal relationship, since basically they respect each other and are able to tolerate other approaches to life. Intolerance may mask some emotional involvement or blind spots; that's maybe the difference of what our Masters call "Mahloket leShem Shamaym – for the Cause of Heaven" and "Mahloket loleShem Shamayim – not for the Cause of Heaven",  which is the difference between the disputes between Hillel and Shammai and Korach's dissidence.
Shabbat Shalom to all
Pinchas, Tzippie, and Family
    ולכבודו של אברהם חלפי, שנפטר השבוע לפני 30 שנה, למרות שעדיין לא סתיו


אין תגובות: