יום שישי, 30 ביולי 2010

מצוות קלות

לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים

מחר נקרא את פרשת "עקב". מילת "עקב" נדרשת וקוראים בה משמעות של "מצוות קלות שהאדם דש בעקבותיו" (עֵקֶב= עָקֵב), כלומר: מזלזל בהם. מהן מצוות קלות? האם יתכן שהיום יש נטיה להתייחס בזלזול גם למצוות חמורות ומרכזיות כגון זכויות הגר וכבוד האדם? אולי יש להתבונן באומץ בעדיפות הניתנת למצוות מסוימות ולבחון את עקביותה.

Dear Family and Friends,

The name of the Torah-section we'll read tomorrow is "Ekev"; it has the same root (with different vowels) as "Akev"=heel and our Sages and Rashi read it as: And it will be, because you will heed: Heb. עֵקֶב, lit. heel. If you will heed the minor commandments which one [usually] tramples with his heels - i.e., which a person treats as being of minor importance.

What are commandments treated as being of minor importance?

Is there a tendency today to accord less importance to social issues? To a fair approach to strangers and proselytes? To human dignity?

Maybe the moral and spiritual priorities should be reexamined?

Shabbat Shalom to all,

אין תגובות: