יום שישי, 24 במרץ 2017

כבוד ה' וכבוד הבריות - The Mishkan and Shabbat

לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים, 
באחד הפסוקים האחרונים של פרשת "פקודי" המסיימת את ספר שמות כתוב: "וכבוד ה' מלא את המשכן". האם עלינו להבין את המושג "כבוד ה'" כמהות ויזואלית, או שמא, בעקבות הרמב"ם במורה נבוכים, עלינו להבין את המושג הזה כנוכחות של המימד האלהי במקום בו אנו יוצרים "משכן", מקום בלבנו ובחברתנו המנכיח מימד זה? דומני שהפסוק המסיים את ההפטרה לפרשת החודש (יחזקאל מה-מו): "ולא יקח הנשיא מנחלת העם להונותם מאחוזתם..." מלמד אותנו שחברה מתוקנת, בה בעלי הכוח אינם מנצלים את מעמדם   היא ביטוי לכבוד הבריות שנבראו בצלם אלהים, וזהו כבוד ה' בעולמנו.
שבת שלום וחודש של התחדשות לכולכם
פנחס, ציפי ובני משפחתם
http://pinchaspeace.blogspot.com 
אלעד ירד אל הירדן - ראה הכל פורח -לכבוד ראש חודש ניסן
https://www.youtube.com/watch?v=O3PVILAXMcY 





English different from Hebrew

--
Dear Family and Friends,

Before the Torah tells us the detailed story of the Mishkan (Sanctuary of the Desert), we read a few verses about the Shabbat.
Maybe this teaches us that the Mishkan, representing a human effort to experience a Transcendent Dimension in Space, needs the appropriate Place. Shabbat is our option to create and experience Transcendence in Time, and this can be achieved anytime and anywhere.
Shabbat Shalom and Hodesh Tov to all.
Pinchas, Tzippie and Family
http://pinchaspeace.blogspot.com
אלעד ירד אל הירדן - ראה הכל פורח -לכבוד ראש חודש ניסן
https://www.youtube.com/watch?v=O3PVILAXMcY 

3 תגובות:

סור מרע ועשה טוב אמר/ה...

פנחס שלום,
אני חושב שיושר, כבוד הדדי, נאמנות לתפקיד וכו'' הינם מרכיבים מחויבים בעולם שבו השעינה שוררת, אבל אין הם "מהות כל השכינה". במהות השכינה יש הרבה מעבר לכך. אני רואה ומבין את תפקידו של האדם בעולם, מעבר לחתירה מתמדת לאושר אישי, גם להביא "לשיפור העולם" והחיים בו, ובכך להיות שותף למעשה הבריאה הבלתי מושלם. כמו כן לשאוף להגיע למעלה עליונה של קירבה למושג האלוהות. זה - וגם זה - אפשריים רק בזכות מעשים (לא דיבורים). כמו שאמרו אבותינו" ,, מי שמעשיו מרובים מחוכמתו למה הוא דומה? לעץ ששורשיו מרובים... והיה כעץ שתול על פלגי מים, ולא יראה כי יבוא חום..." וגו''. חלק ממעשה התקרבות לאלוהים הוא גם בניית משכן, לא רק משכן בלב, אלא גם משכן ממש, כזה שרואים. אם תרצה אז בית כנסת, ותפילה בציבור. זהו שלב הכרחי וחשוב באיפוס במעלות סולם ההתקרבות לאלוהות.
חג שמח.

הגיגים פנחסיים אמר/ה...

שלום לך מגיב יקר "אנונימי"
תודה רב על תגובתך.
האם היתה לי כוונה "לצמצם" את השכינה ולהגדיר את מהותה? לא בהכרח. כוונתי העיקרית היתה לתרגמה ללשון בני אדם. האם יש צורך ב""בניין" כדי שתשרה שכינה? אני בטוח בכך, כי הרי השכיחנה היא תוכן והיא מופיעה כאשר עשרה אנשים מתכנסים, כאשר שניים או אפיילו אחד לומר תורה. כפי שאמר כנראה פעם ר' מנחם מנדל מקוצק: השכינה נמצאת איפה שנותנים לה להיכנס ולמיטב הבנתי , חברה מתוקנת היא לללא ספק תנאי הכרחי.
שוב תודה וגם יישר כוחך על שם הבלוג שלך , וההמשך "בקש שלום ורדפהו" משלים בוודאי את חובת האדם בעולמו
כל טוב
פנחס

סור מרע ועשה טוב אמר/ה...

פנחס היי, לא יודע למה אני אנונימי, בפייסבוק אני לא אנונימי. שמי מאיר שני ואני מרחובות.
שבת שלום וכל טוב,
מאיר שני