יום שישי, 29 בינואר 2016

חכמה בגויים, תאמין - Yitro's trigger for transformation

לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים,
הפרשה שנקרא מחר נקראת על שם "גוי", יתרו כהן מדין, חותנו של משה. איש הדת הנכרי הזה מחזיר את בתו, צפורה, אשת משה וילדיה למשה "אחר שלוחיה". על הדרך, נכנס יתרו לתפקיד של "יועץ ארגוני". היש כאן התערבות מדיינית זרה? ועוד בפרשה בה כתובים עשרת הדברות?
האם זה בא ללמדנו שהקשר עם שוחרי הטוב שבעולם מפרה אותנו ומשביח אותנו?
שבת של  שלום ואהבת אדם
פנחס, ציפי ומשפחתם 
http://pinchaspeace.blogspot.com 


  Dear Family and  Friends,
Our Sages consider Yitro, Moshe's father in law, as a proselyte and discuss what made him join Moshe and the Jewish people; was it the splitting of the Red Sea, the war with Amalek, or the giving of the Torah?
Maybe this actually raises the question about  what could attract people and motivate them  to change their routine and their life; miraculous events, the victory over the Evil or spiritual search leading to some kind of Revelation; on the other side, what is our identity today that could be attractive for people in search for Truth?
Are we agents of Intellectual, Moral and Spiritual Search? Are we fighting the Evil (outside and inside?), are we experiencing spectacular miracles?
Shabbat Shalom to all
Pinchas, Tzippie, and Family 

-- 
פשבןInline image 1

יום חמישי, 21 בינואר 2016

פריחה , תקווה ואמונה Blossoming and Faith

לבני משפחתנו, לחברותינו ולחברינו היקרים,

מחר, בפרשת בשלח, נקרא את 'שירת הים'. 'קריעת ים סוף' מסמלת אולי כל מכשול הנראה  לכאורה בלתי עביר בין המקום בו אנחנו נמצאים לבין המקום בו עלינו להיות, כדי להיות לגמרי בני חורין.
לעתים קרובות, פרשה זו נקראת בט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות, כאשר 'השקדיה פורחת' ונוהגים לאכול מפרי ארצנו.
אולי "צירוף מקרים" זה עשוי ללמדנו שכדי שנוכל להעריך את 'פריחת השקדיות' ולהאמין שגם הפירות יגיעו, דרושה אמונה ביכולתנו לעבור את הים, ולא לטבוע בו.
שבת שלום ותהיה שנה טובה לאילנות ולכולנו
פנחס, ציפי ומשפחתם


-- Dear Family and Friends,
Tomorrow, among other chapters, we'll read "Shirat HaYam"- the 'Son gof  the Sea'; maybe  'crossing the sea' symbolizes every apparently insurmountable obstacle between where we are and where we want to be, or where we have to be in order to be really free.
Very often, the reading of this Passage coincides with "Tu biShvat", the "New Year of the Trees", when we celebrate the fruits of the Promised Land and when the almond trees start blossoming.
Maybe this 'coincidence"  can teach us that in order to be able to appreciate the blossoming of trees and believe that there will be fruit on the trees, you have to believe in 'crossing the sea', in overcoming apparently insurmountable obstacle.
Shabbat Shalom and  let us all be able to enjoy the trees and the fruit of the land.
Pinchas, Tzippie and  Family

יום שישי, 8 בינואר 2016

השלב האורלי בהכרת האל - Eloquence and leadership

לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים,
כשהאל מתגלה למשה, הוא אומר לו "וארא אל אברהם, אל יצחק ואל יעקב באל שדי, ושמי ה' לא נודעתי להם". לשם שדי  מוצאים בעלי המדרש ופרשני המקרא משמעויות שונות. לפרשן האיטלקי רבי יצחק שמואל רג'יו יש הסבר  מעניין וכך לשונו: "ונגזר מן שַַד, כוח משפיע כשד ליונק, ומשפע השם הזה יינקו כל בני העולם הצדיק כצדקתו והרשע כרשעתו...". דומני שיש כאן אולי התייחסות למֵמד התפתחותי של תפיסת האל; קיים שלב של "יניקה", בו יש ציפייה שהעולם יתאים עצמו אלינו. כדי לצאת ממצרים, או מכל שעבוד, יש צורך בהתבגרות ובלקיחת אחריות. הגמילה מהשד מחייבת נפרדות ועצמאות המתפתחות באופן הדרגתי.
שבת שלום לכולכם
פנחס, ציפי ומשפחתם

Dear Family and Friends,

There are different interpretations about the Moshe's speech problem; did he stutter? was it a problem of fluency in the Egyptian language? Did he feel insecure?
In any case, this may teach us that  the quality of a leader doesn't depend on his eloquence, and there are good chances that some imperfection may improve modesty and introspection.
Shabbat Shalom  to all
Pinchas, Tzippie and Family
 והפעם, במקום פרחים: שלח נא את עמי
Instead of Flowers; Let My People Go…

יום שישי, 1 בינואר 2016

האיום הדמוגרפי -The Demographric Threat

לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים,

 מחר נקרא  על המלך החדש במצרים ש"לא ידע את יוסף" ומלך זה הציג את המיעוט האתני (בני ישראל במקרה הזה) כאיום על החברה המצרית. במהלך ספר שמות נקרא איך התגלגלו הדברים ואיזה מחיר שילמו המצרים על שיעבודו של אותו מיעוט. מסתבר שהצגת השונה והזר  כאיום גם עלולה להפוך אותו לכזה ואולי זה מה שיש ללמוד מספר שמות.
שבת שלום לכולכם
פנחס, ציפי ומשפחתם


Dear Family and Friends,

 Tomorrow we'll read about the "new King of Egypt" who convinced his people that the ethnic minority (in this case: the Children of Israel, our forefathers) are a threat to the Egyptians.
The Book of Shemoth (Exodus) will teach us how things went on and what price the Egyptians paid for oppressing this minority.
Maybe this teaches us that defining and perceiving the other, the stranger as a threat becomes a self fulfilling prophecy.
Shabbat Shalom to all,
Pinchas, Tzippie and Family

יום שישי, 25 בדצמבר 2015

טרור הוא טרור -

לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים,
לפני מותו, יעקב "מברך" את בניו. לא תמיד הדרך בה הוא בוחר להיפרד מבניו נשמעת כברכה. הוא אינו חוסך את תוכחתו  משמעון ולוי על הטבח בשכם, לעומת  תגובתו הראשונה לטבח שהיתה רק "עכרתם אותי" - תגובה המבטאת פחד מנקמה. האם אין זה בא ללמדנו שרצח הוא רצח ושטרור הוא טרור, לא משנה מי הרוצח או מי הנרצח?

שבת שלום לכולכם
פנחס, ציפי ובני משפחתם

Dear Family and Friends,
Two concepts are used by Jaacov when he asks his son Joseph to burry him in the land of his Fathers, and not in Egypt; "Hessed" and "Emeth".
Should these notions be translated as "kindness" and "truth"? Or, is 'Emeth" faithfulness?
Actually, this linguistic dilemma raises a more meaningful question: Hessed seems to be something that you are not forced to do, and Emeth sound like something you can rely upon. So, is Emeth in contradiction with Hessed? Or is it a complementary attribute? Can a society, a world, rely on kindness as such, or will it be possible some day?.
Shabbat Shalom to all,
PInchas, Tzippie and Family
http://pinchaspeace.blogspot.com

יום שישי, 18 בדצמבר 2015

האומץ לשבור שתיקה- Citizens and Foreigners

לבני משפחתנו, חברותינו וחברינו היקרים,
מה נתן ליהודה את האומץ "לשבור שתיקה" כאשר ניגש אל יוסף , השליט הכל-יכול במצרים, ובא עמו חשבון? הרי אף בג"ץ לא עמד לצדו ולהגנתו.
יתכן השיעור שקיבל על ידי תמר כלתו שבסופו היה מסוגל לומר: "צדקה ממני", לימד אותו שיש דברים שהשתיקה אינה יפה להם. ואולי מספרת לנו התורה  דרך סיפורו של יהודה שכאשר נעשה עוול, כדי לתקנו, יש לזעוק כנגדו ולהתריע, גם אם האחראי לעוול הוא בעל סמכות.
שבת שלום לכולכם
פנחס, ציפי ובני משפחתם

Dear Family and Friends,
Yehuda (the foreigner) tries to arouse Joseph's (the Egyptian-foreign vice-king) empathy to his (their) aging and bereaved father. Following this empathic encounter, Jacob-Israel comes to Egypt and is allowed to settle in Goshen, with Pharaoh's blessing.
A generation later, a new king will convince his people that these "foreigners" are a threat.
Maybe this teaches us that the foreigner can be a "brother" or a "threat", depending also on how we relate to them.
Shabbat Shalom to all
Pinchas, Tzippie and Family

יום שישי, 11 בדצמבר 2015

חכמה יוונית והתיוונות - Light and Darkness

לחברותינו, חברינו ובני משפחתנו היקרים,
נרות חנוכה באים להזכיר את "נס פח השמן", המהווה ייצוג של ניצחון המכבים על התרבות ההלניסטית בימי אנטיוכוס. קיימות התייחסויות שונות ל"חכמה יוונית" אצל חז"ל ואצל הוגי דעות בימי הביניים ובתקופות מאוחרות יותר. אולי יש צורך במאבק נגד תרבות הרוצה להשתלט על תרבות קיימת, כי השתלטות אינה מאפשרת דו-שיח והפרייה הדדית; במצב של קבלה וכבוד בין אנשים ובין תרבויות, יכולה כל תרבות להעשיר תרבות אחרת;
בלשון חכמים: יפיפותו של יפת באהלי שם
ובלשון הרמב"ם: שמע את האמת ממי שאמרה.
מפגשים בין בני אדם, בין עמים ובין תרבויות הופכים להיות אלימים, כאשר יש תחושה (מציאותית או דמיונית) של איום. אולי גם הצורך לשלוט קשור לאותה תחושה של איום, "והעיקר, לא לפחד כלל"
שבת שלום , חנוכה שמח וחודש טוב
פנחס, ציפי ומשפחתם

Dear Family and Friends,
According to Shammai, we should light the Hanukkah candles in decreasing order, starting with 8 candles the first night and 1 candle the last evening (today).
We follow Hillel's approach and are adding every day one candle, which increases gradually the amount of light.
Maybe this teaches us that when the cycle of life has light and shadow, you can be anxious, when there is a lot of "light" that things will have to get worse, but you can also believe that when you reach the maximal darkness, inevitably there will be more and more light.

Shabbat Shalom, Hanukah Sameach and Hodesh Tov.