יום שני, 31 במרץ 2008




פרידה מחבר יקר


חברי היקר והאהוב ג'רלד,
אני לא מאמין שעכשיו אני עומד כאן ומדבר אליך בפעם האחרונה וזו גם הפעם הראשונה שאתה לא תענה לי.
אני לא מאמין כי במשך כמעט 23 שנים שאנחנו מכירים, כמעט ולא עבר יום שלא דיברנו אחד עם השני והיתה זו שיחה מתמשכת על מהות החיים, על קהילת ידידיה, החברה הישראלית, על ילדינו, על הסיכויים לשלום ועל מה לא.
למדנו יחד במשך שנים רבות בהרכבים שונים ובנושאים שונים וללמוד אתך היתה תמיד חוויה ולאחרונה, אף התחלנו להגביר את תדירות הלימוד וביקשת שנלמד מאמרים וסיפורים על חכמים "מעניינים".
התנא, מחכמי המשנה, שהספקנו ללמוד עליו לפני שחלית במחלה הקשה והאכזרית שלקחה אותך מאתנו הוא רבי שמעון בר יוחאי, בהחלט דמות מרתקת.
למדנו כמה מאמרותיו ובעיקר התעכבנו על סיפור המערה. לא מפתיע הדבר שאתה שמת לב במיוחד למהפך שעבר עליו אחרי השנה הנוספת ששהה במערה אחרי שיצא ממנה בטרם עת.
רבי שמעון בר יוחאי שהיה מרוכז לפני כן בלימוד תורה וברוחניות צרופה – ולכן גם לא פלא שייחסו לו את חיבור ספר הזוהר – וכעס, בצאתו לראשונה מהמערה, על אנשים שעבדו בשדה – אנשים שמניחים חיי עולם ועוסקים בחיי שעה. תגובת בת הקול היתה חריפה: גישה זו תחריב את העולם.
אחרי צאתו מהמערה בפעם השניה, הוא הבין שתלמיד חכם, רוחני ככל שיהיה, אינו יכול להתעלם מצרכי החברה האנושית. הוא הבין שאינו יכול וגם אסור לו להתנתק מהחברה בה הוא חי ויש לו אחריות "לטהר" ולתקן את מה שניתן לתיקון.
לא הכרתי מישהו שיותר ממך, ג'רלד, עסק במה שצריך לתקן; בית כנסת, קהילה, מערכת חינוך, תודעה של רדיפת שלום וצדק חברתי. תורתך היתה תורה שמביאה לידי מעשה, ולכן כל כך התפעלת מהמהפך שעבר על רבי שמעון בר יוחאי אחרי יציאתו השניה מהמערה; מעולם לא הסתגרת במערה, אלא כל חייך היית עם הפנים לבני אדם, למשפחתך, לחבריך הרבים ולכל אדם.
לפני קצת יותר משבוע, קראנו את המגילה וברכת שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה וקיוויתי שגם לך ייעשה נס.
לפני שבוע בדיוק, בבית החולים, התחלת לחשוב על המעבר הצפוי ורצית לדחות מחשבות אלו, כי עוד היתה תקווה שתוכל להמשיך לפעול ולהיות אתנו ואני אמרתי לך אז, שבאמת כדאי שנתרכז במשימות החיים העומדות לפניך ולפנינו ושאני עוד לא מוכן לתת לך ללכת וחייכת.
ביום רביעי הזכרתי לך את לילות הסדר שנהגנו לעשות ביחד במשך 22 שנים, אצלנו, אצלך ואפילו בהודו לפני שנתיים. היו אלה לילות סדר משמעותיים ביותר, בהם סיפרת ועודדת את כולנו להתבונן במצָרים שלנו מהם אנו רוצים וצריכים לצאת. אמרתי לך אז שגם השנה אנחנו חייבים לחגוג ביחד ולספר ביחד את סיפור יציאת מצרים ועדיין היה מעין חצי חיוך של תקווה – אולי בכל זאת – מי יודע.
בליל שבת, התפללנו כולנו, כל חבריך וכל הקהילה, לשלומך – אמרנו "אשא עיני אל ההרים מאין יבוא עזרי" ואמרתי לך עם שובי מבית הכנסת את מה שאמרתי גם לפני אמירת פרקי התהילים:
אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם, אל ימנע עצמו מן הרחמים ושוב חייכת והתרגשת.
אנחנו חשבנו על רחמים, וכנראה היושב במרומים חשב על רחמים רבים.
ובכלל, הגמרא בירושלמי ברכות פרק ב, הלכה ח, דף כ מספרת על הספדו של רבי זעירא – גם הוא כמונו "עולה חדש" – לרבי בון את הסיפור הבא* (ראו להלן):
אנחנו בני משפחתך וחבריך חשבנו שיש לך עוד הרבה מה להספיק, אבל "המלך" היושב על כיסא רם ונישא חשב אחרת והזמין אותך להצטרף לישיבה של מעלה.
אנחנו לא נשמע אותך השנה, בתפילת כל נדרי "אומר בישיבה של מעלה ובישיבה של מטה", אבל אין ספק שקולך יהדהד אלינו מלמעלה.
לנו תחסר מאד – נעשה ככל יכולתנו, חנה היקרה, מעיין ועדו, אריאל יעל – טוביה ויובל; אלישע וצהלה , ראשית וענהאל - אדם ושיר היקרים, לזכור ולהמשיך אתכם ועם כל חבריו। *





כ"ד באדר ב' תשס"ח -31.3.08

2 תגובות:

הגיגים פנחסיים אמר/ה...

יהי זכרו ברוך
תודה ששיתפת אותנו בדברי הספד שלך
גם אם לא היכרתי אותו כ"כ טוב, ממש הרגשתי את אובדן הקהילה.
המעט שהיכרתי אותו השאיר בי רושם של אדם אמיתי - לשאוף ללמוד לשמה, אוהב הבריות, עמוק במחשבותיו (חני אשתי תמיד התלהבה מדברי תורה שלו בימים הנוראים) ופעיל לטובת כל הציבור - וממש לא רק לשאיפות שלו - היתה לי הרגשה שהיה איכפת לו מהצרכים של כולם גם אם זה לא עלה בקנה אחד עם שלו. תודה על דבריך שהוסיפו לו עוד הסתכלות לתוך האדם.
אני בטוח שבאופן אישי הימים האלה קשים מאוד בשבילך, למשפחה יש שבעהף אבל לחבר כ"כ קרוב אין דרך פורמלי להתאבל. אז אברך גם אותך שתנוחם משמיא.
בשורות טובות ישועות ונחמות
איתן

Naty אמר/ה...

לפני שנתיים (כמעט בדיוק) חגגנו משפחתי ואני את חג הפסח בדלהי שבהודו, יחד עם ג'רלד ומשפחתו; היתה זו חוויה מרתקת. 22 שנה של מסורת לא שוברים, ומכיוון שלא יכולנו להעלות על דעתנו את ליל הסדר ללא משפחת קרומר, והם היו בדלהי כיוון שג'רלד לימד שם באוניברסיטה במשך סמסטר, הצטרפנו הורי, שתי אחיותי ואני לחגוג את פסח בהודו.
אני הגעתי ימים ספורים לפני ליל הסדר, ונחתתי באמצע הלילה, ונסעתי לגסט האוס שאליו כתבו לי הורי (שכבר הגיעו להודו שבוע לפני) להגיע. הגעתי בסביבות 5:00 בבוקר, וידעתי כי הורי אמורים להגיע רק בעוד כמה שעות. כשהגעתי לגסט האוס, לא היה לי מושג אם הגעתי למקום הנכון, ומכיוון שלא ממש הצלחתי לתקשר עם רוב האנשים שפגשתי לאחר נחיתתי, ולא הייתי בטוח שביטאתי נכון את שם הרחוב אליו ביקשתי מנהג המונית להסיע אותי, הייתי די משוכנע שלא הגעתי למקום הנכון.
החלטתי לשבת באותו גסט האוס בחצר, ולחכות לשעת בוקר יותר מאוחרת כדי שאוכל להתקשר או לשלוח SMS להורי, כדי לברר שוב לאן עלי להגיע.
בעודי יושב באותה חצר וקורא ספר, בשעה 6:30 בערך, שמעתי דלת נפתחת במרחק כמה מטרים, וכשהבטתי לכיוונה, לפתע נתגלתה מולי דמותו של ג'רלד, שהתעורר זה עתה אחרי שהוא ואן (אשתו) הגיעו לגסט האוס לילה לפני כן.
אני עד היום מופתע מהעוצמה הרגשית של החוויה שעברתי באותו באותו רגע - בבת אחת הפכה החצר הזו שבה ישבתי, ממקום זר ומוטל בספק מבחינתי, לאיזור בטוח, ביתי ומוכר, וכל זאת מעצם נוכחותו של ג'רלד מולי.
במובן מסויים, ג'רלד מסמל את הדמות הזו גם באופן נרחב יותר; הוא היה חבר קרוב ויקר, ממייסדי הקהילה בה גלדתי, בעל התפילה של "כל נדרי" בכל יום כיפור, ואדם שהגה ועסק בתיקון העולם, הלכה למעשה.
אותו ליל סדר בהודו היה מיוחד במינו. ישבנו תחת כיפת השמיים, במדינה אחרת, ולא סביב השולחן המוכר שבביתינו או בביתם של משפחת קרומר בירושלים. לא התפללנו בבית כנסת ידידה, אלא בגסט האוס. חוץ מאיתנו החוגגים, כל האנשים שהיו סביבינו דיברו בהודית או באנגלית. ויחד עם זאת סביב אותו השולחן תחת כיפת השמיים, היה זה ליל הסדר שלנו, עם המנגינות המוכרות, האוירה הביתית והמיוחדת, ההגיגים הישנים וכמה חדשים, ואפילו מצות ויין שאני הבאתי איתי מהארץ.
ליל הסדר השנה לא יהיה אותו הדבר. אפילו שנהיה בירושלים כברוב השנים, ונתפלל בבית כנסת ידידיה, ונשיר את אותן מנגינות – המחסור בנוכחותו והגיגיו של ג'רלד לא יהיה משהו שניתן יהיה להתגבר עליו בדרכים דומות לאלו שהביאו בידינו להתגבר על הסביבה השונה לפני שנתיים ולהפוך את ליל הסדר להיות רגיל ומוכר.
נשתדל להמשיך את דרכו של ג'רלד בעולם הזה, ונאמין כי הוא משתתף איתנו באופן רוחני ושומר יחד איתנו על המוכר הביתי והבטוח, גם כאשר דמותו אינו ניצבת לנגד עינינו בעולם הזה.
יהי זכרו ברוך.
נתי